„Książka dla każdego – alternatywne i innowacyjne sposoby na czytanie”

Pierwsze spotkanie organizacyjno-szkoleniowe sieci współpracy i samokształcenia.

6 listopada 2024 r. w Publicznej Bibliotece Pedagogicznej RODN „WOM” w Częstochowie odbyło się pierwsze spotkanie organizacyjno-szkoleniowe sieci współpracy i samokształcenia pt. „Książka dla każdego – alternatywne i innowacyjne sposoby na czytanie”.

Celem sieci jest inspirowanie i promowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, poznanie narzędzi oraz metod stosowanych na zajęciach edukacyjnych z wykorzystaniem alternatywnych sposobów na czytanie oraz wymiana doświadczeń i dzielenie się dobrymi praktykami z zakresu działań czytelniczych.

W ramach działań sieci ustalony został harmonogram spotkań prowadzonych w formie warsztatowej w systemie blended learning oraz to, że uczestnicy opracują scenariusze zajęć w oparciu o materiały i literaturę biblioterapeutyczną, karty narracyjne w Teatrzyku Kamishibai, książeczki dotykowe, książeczki zawierające tłumaczenia przy wykorzystaniu symboli Mówik oraz Arasaac. Uczestnicy zdobędą wiedzę z zakresu stosowania różnych metod i form pracy z tekstem, jak również tworzenia przystępnych i dostosowanych do potrzeb indywidualnych czytelnika tekstów literackich.

Tekst: Anna Dąbrowska; zdjęcia: Katarzyna Kucharzewska

 

Biblioterapia w pracy nauczyciela – drugie spotkanie sieci współpracy i samokształcenia.

2 grudnia 2024 r. odbyło się drugie spotkanie sieci współpracy i samokształcenia  pn. „Książka dla każdego  – alternatywne i innowacyjne sposoby na czytanie”. Było to szkolenie w formie zdalnej na platformie Clickmeeting.

Szkolenie pn. „Biblioterapia w pracy nauczyciela” przeprowadziła Katarzyna Kucharzewska – nauczyciel bibliotekarz PBP RODN „WOM” w Częstochowie. Uczestnicy sieci poznali teoretyczne  podstawy biblioterapii, metody, techniki i narzędzia biblioterapeutyczne oraz warsztat pracy nauczyciela biblioterapeuty. Prowadząca  przedstawiła  najnowsze pozycje książkowe z dziedziny biblioterapii, bajkoterapii oraz treningu umiejętności społecznych. Ponadto zaprezentowała przydatne strony internetowe z biblioterapii oraz filmy edukacyjne z tej dziedziny.

Tekst i zdjęcia: Katarzyna Kucharzewska

 

„Sztuka opowiadania historii z Teatrzykiem Kamishibai” – trzecie spotkanie sieci współpracy i samokształcenia

22 stycznia 2025 r. odbyło się trzecie spotkanie w ramach sieci współpracy i samokształcenia „Książka dla każdego – alternatywne i innowacyjne sposoby na czytanie”. Tym razem uczestniczki miały okazję wziąć udział w warsztatach pn. „Sztuka opowiadania historii z Teatrzykiem Kamishibai”, które poprowadziły nauczyciele bibliotekarze Anna Hiller i Anna Dąbrowska.

Podczas warsztatów uczestniczki odkrywały magię czytania wrażeniowego oraz miały okazję wysłuchać opowieści przedstawionej przy pomocy tradycyjnego japońskiego Teatrzyku Kamishibai. W ramach praktycznej części spotkania każda z uczestniczek mogła spróbować swoich sił w opowiadaniu historii, a także stworzyć własne mini opowieści, ilustrując je plastycznie i dopasowując do mini teatrzyków.

Spotkanie było również doskonałą okazją do poznania różnorodnych metod przybliżania literatury dzieciom. Uczestniczki dowiedziały się, jak angażować różne zmysły w odbiór słowa pisanego, co czyni literaturę bardziej dostępną i interesującą dla najmłodszych.

Dziękujemy wszystkim za aktywny udział i inspirującą atmosferę! Już teraz zapraszamy na kolejne spotkania w ramach naszej sieci.

 

Tekst: Anna Dąbrowska,
Zdjęcia: Katarzyna Kucharzewska, Anna Hiller

 

 

„Nowoczesne metody tworzenia książek i opowieści” – szkolenie online w ramach sieci współpracy i samokształcenia – spotkanie czwarte

29 stycznia 2025 r. odbyło się kolejne szkolenie w ramach sieci współpracy i samokształcenia.  Spotkanie online pt. „Nowoczesne metody tworzenia książek i opowieści” poprowadziły Anna Dąbrowska i Anna Hiller – nauczyciele bibliotekarze Publicznej Biblioteki Pedagogicznej RODN „WOM” w Częstochowie.

Podczas wideokonferencji uczestnicy mieli okazję poznać nowoczesne narzędzia i aplikacje wspierające proces tworzenia opowieści, książek i historii na bazie lektur szkolnych, baśni czy legend. Omówione podczas wideokonferencji programy umożliwiają przedstawienie literatury w bardziej angażujący i przystępny sposób, ułatwiają zrozumienie tekstu oraz zachęcają uczniów do kreatywnego podejścia do tekstu literackiego.

Wśród zaprezentowanych aplikacji znalazły się m.in.: Book Creator, Story Jumper, Storyboard That, WriteReader, Story-boards.ai i wiele innych. Narzędzia te pozwalają na tworzenie treści nie tylko przez nauczycieli, ale także przez uczniów, rozwijając ich umiejętności językowe, czytelnicze oraz kreatywność. Dzięki nim dzieci mogą samodzielnie pisać książki, wizualizować opowieści za pomocą gotowych postaci i scenerii, a także współtworzyć klasowe zbiory opowiadań. Na szkoleniu zaprezentowane zostały także programy, które umożliwiają tworzenie symboli oraz obrazków do komunikacji alternatywnej, takie jak ARASAAC (Aragonese Portal of Augmentative and Alternative Communication) oraz Boardmaker Online. Dodatkowo zaprezentowano wybrane narzędzia do tworzenia animacji i wideo.

Tekst: Anna Dąbrowska
Zdjęcia: Katarzyna Kucharzewska

Skip to content